Friday, December 27, 2013

Hari Nikah Bebi & Redza ♥

Yeay dah dapat barang-barang aku kirim dari UK. Syafiq sampai Malaysia malam tadi, Mak sambut kat airport dengan Imran and Thaha. Then pagi tadi as I was busy preparing hantaran Bebi, Syafiq datang hantar Quran and Sejadah yang Mak baru beli semalam untuk hantaran. Jadi dia bawak la semua barang-barang aku sekali. Kesian Syafiq he just arrived last night hari ni pagi-pagi dah kena bangun buat itu ini. Aku pulak sibuk memikir nak siapkan hantaran sampai tak sempat nak feel excited jumpa Syafiq. -_-"


Kelam kabut betul siapkan hantaran sebab nak kejar pergi bayar balance rental dewan kat office GMI before lunch break. Dalam pukul 12pm while aku pergi settlekan urusan dewan, aku mintak HB load semua hantaran dalam kereta dia so when I get back terus gerak pergi rumah Mak Abah. Sampai sana ada tante Rini & her daughter from Jakarta, Cik Ani, Abg Nasa and kawan Bebi tengah memasang kotak doorgift lagi. Syafiq, Udin and Thaha pergi ambik sedara mak from Medan kat hotel area Bukit Bintang because diorang takde transport and tak reti nak datang Bangi. Abah order makanan untuk lunch and dinner kat rumah hari ni so kitorang pun lunch dulu. Nak dekat 1pm gerak balik rumah because HB nak solat jumaat. Meanwhile, ada la masa untuk aku iron baju and bersiap semua. Bebi nikah 3pm so plan after kitorang bersiap terus pick up Zara kat babysitter and tukar baju dia dalam kereta je on the way ke masjid.

Bertolak dari rumah dalam 2.30pm and direct ke masjid sebab semua orang dari rumah Mak Abah pun dah gerak ke sana so kitorang sampai lebih kurang sama dengan yang lain. Nasib baik kawan Bebi ramai ada, and ramai sedara mara datang kali ni. Aku pun dah pesan banyak kali, jangan jadi macam time aku nikah dulu, rumah dah kosang semua dah pergi masjid. Tapi hantaran semua kat rumah lagi takde siapa bawak. Then semua orang kena patah balik nak ambik hantaran and time aku dah nak nikah takde family pun by my side. Kakak, Nuha and Maksu je. Sedih giler masa tu only god knows. Nasib baik other family members sampai just before akad nikah, tu pun hantaran ada 3 lagi kat rumah tak sempat bawak.

Alhamdulillah kali ni everything went well. Mak sampai lambat sikit and kitorang dah standby nak tangkap video akad nikah in case Mak tak sempat. Nasib baik she made it just in time. Sebab nikah Bebi delay sikit patutnya pukul 3pm tapi start dalam 3.15pm. Time aku dulu memang kena punctual 3pm sebab lepas tu ada giliran orang lain pulak dengan tok kadi tu.

Bebi waiting to be a Mrs.
Bebi selamat dinikahkan dengan Redza dengan satu lafaz. Aku takdela rasa sedih and nak nangis pun. But tengok Mak yang sedih nangis-nangis, aku pun menitis la jugak air mata. Mak cakap kat Nuha, "Nanna tinggal satu je lagi anak belum kahwin."

Lepas akad, Redza baca terjemahan Surah Al-Ruum ayat 21 yang bermaksud:

[21] Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.

Then dia baca tanggungjawab seorang suami and tanggungjawab seorang isteri. Abah pulak baca perlepasan tanggungjawab Abah kepada Redza, something like that. Very touching. Nasib baik time aku dulu takde pulak kalau tak habis cair makeup aku (as if I haven't ruined my makeup enough time nikah dulu). Or maybe ada except I was probably too busy crying that I didn't notice. Pftt! Bebi nampak relax je Redza yang emo lebih..kikiki. Yela dia anak bongsu pun. HB kata lepas nikah dia nampak mak and makcik-makcik Redza semua nangis. Beza Redza and kakak abang dia jauh so manja la kot kan..hehe. Well to me, its good la yang dia sedih and emosional. At least dia sedar tanggungjawab dia as a husband, and know its not gonna be that easy! ;)


P/s: Tak sempat nak tangkap gambar setiap satu hantaran yang aku buat. Sobsob. Tunggu gambar dari official photographer je la. Hopefully ada.

No comments:

Post a Comment